Er zijn veel verschillende oorzaken en factoren die slapeloosheid kunnen veroorzaken. Psychologische oorzaken zoals stress, emotionele spanningen en economische problemen kunnen een negatieve invloed op je slaappatroon hebben. Ook slechte persoonlijke gewoonten zoals een zware maaltijd eten voor het naar bed gaan, door Facebook scrollen voordat je je ogen sluit en een onregelmatig slaapritme dragen allemaal niet in positieve zin bij op je slaapritme. Het is belangrijk om te identificeren en te begrijpen welke factoren een negatieve invloed hebben op jouw nachtrust. Wanneer je weet wat jou weerhoudt van een goede nachtrust kun je het probleem bestrijden. Dus ben je klaar met slapeloze nachten en eindeloze wallen? Lees dan hier onze beter slapen tips.

1. Beter slapen door yoga oefeningen

Yoga is dé manier om van je slaapproblemen af te komen wanneer je slaapritme uit balans is geraakt door psychologische factoren, zoals stress of een hectische periode in je leven. Het beoefenen van yoga voor het slapengaan helpt je lichaam en geest compleet te ontspannen. Volg een yin-yoga sessie op Youtube voordat je naar bed gaat, of doe bepaalde yoga oefeningen die helpen om rustig te worden. De kindhouding, blije-baby houding, gedraaide kleermakerszit en de brug staan bekend om hun kalmerende effect. Sluit af met een korte meditatie sessie in savasana, en je bent klaar om naar bed te gaan. Het kan je zelfs zo ontspannen dat je tijdens je oefening in slaap valt!

2. Lees een boek

Lees! Een klassieke manier om ontspannen in slaap te vallen is het lezen van een goed boek. Lees een papieren boek, geen e-book. Wist je dat de aanmaak van melatonine verstoord kan worden wanneer je een e-book leest? Het lezen van een papieren boek helpt je in een diepe remslaap te vallen. Je hebt ook meer tijd nodig om wakker te worden wanneer je een e-book leest in plaats van een papieren boek voor het naar bed gaan. Dit is allemaal wetenschappelijk bewezen met de hulp van proefpersonen. Ga dus vooral voor een klassiek papieren boek.

3. Investeer in de beste slaapproducten

De juiste slaapproducten gebruiken is wellicht de beste beter slapen tip die we je kunnen geven. Uiteraard is het belangrijk dat je comfortabel ligt wanneer je in slaap probeert te vallen en dat er geen ijzeren veren van je matras in je rug steken. Een nieuw matras is dan ook vaak het eerste product waaraan je denkt wanneer je wilt investeren in de beste slaapproducten. Maar, heb je wel eens nagedacht over je kussen? Zirbenkussens zijn gevuld met de allerbeste lucht-gedroogde Zirbenvlokken uit de bergen van Tirol. Zirbenvlokken stimuleren een goede nachtrust. Deze Oostenrijkse vlokken verlagen je hartslag, je bloedsomloop wordt gestimuleerd en je slaapkwaliteit verbetert: dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Ook het 4 seizoenen dekbed van de Zirbenfamilie helpt je ontspannen in slaap te komen.

4. Vermijd roken en alcohol

Het lijkt misschien wel dat je makkelijker in slaap valt wanneer je een wijntje of andere alcohol op hebt, maar het tegendeel is waar. Alcohol drinken en roken voor het slapen gaan zorgen er juist voor dat je minder diep slaapt en juist sneller wakker wordt en dus niet een hele nacht door slaapt. Hierdoor word je minder uitgerust en fris wakker. Stoppen met roken is uiteraard niet makkelijk, maar wanneer je echte slaapproblemen hebt is het het proberen waard. Laat een goede nachtrust net die extra motivatie zijn die je nodig hebt om van het roken af te komen.

5. Ga telefoonstralingen en led-licht tegen

Wil je beter slapen, probeer elektronische apparaten die led-licht afgeven minimaal een uur voor het slapen gaan dan te vermijden. Denk aan je televisie, iPad, telefoon of computer: het zijn allemaal factoren die het je laten lastig maken om je ogen te laten sluiten in bed. Wij adviseren het tevens ook om elektrische apparaten uit te zetten. Elektrische apparatuur zoals je modem of computer geven elektrische golven af die een negatieve invloed hebben op je slaapkwaliteit. Nu is het niet heel comfortabel om elke ochtend en avond al je apparatuur aan en uit te zetten. Probeer daarom grote of onnodige elektrische apparatuur buiten je slaapkamer te bewaren. Je telefoon ligt echter hoogstwaarschijnlijk naast je hoofd op het nachtkastje. Om straling tegen te gaan kun je deze ‘s nachts in de Zirbenfamilie Nightholder zetten. Deze nightholder heeft een edelstalen behuizing met poedercoating die 75% van de telefoon straling tegenhoudt. Ook zijn de kunststof onderdelen van een reguliere nightholder vervangen door zirben houten elementen. Verspreid wat zirbenolie op het zirben hout van de holder zodat de ontspannende Zirben geur door de kamer kan verspreiden. Op deze manier hoef je je telefoon niet uit te zetten voor het slapen gaan.

6. Gebruik natuurlijke slaap druppels

In de Oostenrijkse Alpen zijn de natuurlijke Zirbenwurfel slaapdruppels ontzettend bekend. 80% van de mensen die de natuurlijke slaap druppels van de ZirbenFamilie hebben geprobeerd hebben een positief verschil in hun slaapritme gemerkt. Vaak wordt alleen de geur al prettig en ontspannend bevonden: en dan hebben we het nog niet eens over alle andere positieve effecten van de zirben olie.

Dit zijn onze beste tips wanneer je graag een betere nachtrust wilt hebben. Probeer goed bij jezelf na te gaan wat het onderliggende probleem is van je verstoorde nachtrust om deze op de juiste manier te bestrijden. We hopen dat deze tips je helpen naar een ontspannender leven!